Het buurt-theaterproject Colibri stuurt ons regelmatig verslagen van de activiteiten.
Januari en februari: Het jaar 2020 zijn we begonnen met grote verbeteringen aan de installaties, voorziene vergaderingen met onze werkgroep, algemene schoonmaak, de planning van activiteiten, de organisatie van ons materiaal en van onze ruimtes.
Belangrijkste gerealiseerde activiteiten in januari en februari: Opruimen en schoonmaken van het gebouw voordat we met de lessen begonnen. Vervangen van de waterleidingen en de jaloezieën. (De laatste jaren kampten we met lekkages, waardoor we hoge waterrekeningen kregen). Vergaderingen met de faciliterende werkgroep om de taken en activiteiten te verdelen en een werkrooster te maken. Voorbereiding van de zaal met nieuwe foto’s. Voorbereiding van de diverse groepen. Organisatie van het functioneren van het leercentrum Colibri; Planning van nationale en internationale uitwisselingen, van de opleiding van onze facilitators en van de voorstellingen, gedurende het jaar. Bedenken van strategieën om ouders meer te betrekken. Uitwerking van een financieel plan, met accent op duurzaamheid. Vernieuwen van zowel nationale, als internationale samenwerkingsconvenanten voor de gezamenlijke activiteiten. Vernieuwing van de officiële inschrijvingsformulieren
Maart: Het begin van de lessen met verschillende groepen
- Groep ‘klein Colibri’: deze groep is relatief nieuw, het begon in juni 2019, en in december was daar hun eerste deelname in het einde van het jaar-festival, het zijn de allerkleinsten van ons project. Vorig jaar waren er maar 3 deelnemende kinderen (de lessen waren zaterdag om 8 uur in de ochtend). De meerderheid vond het moeilijk om zo vroeg op te staan. Daarom zijn de lessen in het jaar 2020 in de middag. Nu komen er 10 kinderen. Ze vinden de lessen en de juffen heel leuk. Ze zijn voornemens om in eerste instantie aanpassingsvaardigheden aan te leren, in tweede plaats kleine theaterspellen (gepast voor hun leeftijden). Ten slotte, werken ze aan een theaterspektakel voor het eindejaarsoptreden. Tijdens dit proces gebruiken ze kinderverhalen, liedjes, tekeningen, dynamieken om hun vertrouwen te versterken, respect en solidariteit.
Ze hebben twee heel getalenteerde juffen: Adriana Pérez (zij is mede-oprichtster van het project initiatief Colibri, verantwoordelijk, gedisciplineerd en met passie voor dit werk. Ze studeert communicatie op de universiteit. Ze heeft fysiek en audiovisueel materiaal ontwikkeld om ons werk (inter)nationaal te promoten. Voor haar afstuderen werkt ze aan een documentaire over 8 jaar Colibrí). En Francela (Ze is al 4 jaar deelnemer van de groep ‘Creatieve Verhalen’. Het is een heel sterk meisje, geboren met een fysieke beperking, waardoor ze moeilijk loopt. Ze is gepassioneerd door het theater, altruïstisch, solidair en heel verantwoordelijk.We zijn heel trots op Francela en we zijn er zeker van dat Francela veel van Adriana (die veel ervaring met kinderen heeft) zal leren. Zet ‘m op, Francela, en veel dank dat je ‘ja’ zei, op dit werk).
Creatieve Verhalen Groep:
Deze groep is het meest verwijderd van het initiatief Colibri, maar de deelnemers zijn eenheid, ze zijn solidair, punctueel, verantwoordelijk, creatief en heel betrokken bij hun lessen. Ze zijn de eersten die ‘ja’ zeggen, als er gemeenschappelijk werk is. Deze kinderen hebben een mooie set van waarden voor het leven. Deze groep bestaat tegenwoordig uit 12 kinderen. Sinds vorig jaar hebben we het idee om een boek te maken, vol met verhalen van de deelnemers. Dit jaar gaan we dit maken. Op 23 april is de internationale dag van het boek. We zouden graag op die datum het boekvoorstel af hebben en, als het mogelijk is, de verhalen delen met kinderen op een basisschool. Dit zou een grootse ervaring zijn voor de leerlingen.
Kindertheater: We werken met deze groep dit jaar met verschillende modules: T/m juli Tuinieren en koken: (anderhalf uur in de tuin, en anderhalf uur in de keuken). Vanaf augustus Theater. We zijn ervan overtuigd dat de leerlingen dan met veel plezier willen beginnen met het theater, zodat ze kunnen optreden op het eindejaar festival.
Theatergroep: Er hebben zich 12 personen ingeschreven: begeleiders, universiteitsstudenten, sociaal werkers (lokale radio), etc. We proberen meer complete voorstellingen te maken en we willen rondes maken om in verschillende steden onze kunst en reflecties te vertonen. Onder de deelnemers zijn mensen met theaterervaring, sommigen niet. Als eerste activiteit vieren we de internationale dag van het theater. Op deze dag willen we verschillende voorstellingen voor de gemeenschap houden.
Momenteel zijn we bezig met het maken van collectieve regels en beloftes, en later willen we ons focussen op: Respect en verantwoordelijkheid, Teamwerk, Solidariteit, Empathie, Reflectie en oplossingsgerichtheid, Verkennings- en voorstellingstechnieken, Voorstellingen binnen en buiten onze stad.
Extra activiteit op 14 maart: Overhandiging van 100 leesbrillen aan bewoners van de gemeente, dankzij Wisconsin.
ASPIRATIES VOOR HET JAAR 2020
- Doorgaan met de punctualiteit van de groepen, volgens onze algemene regels.
- Voorbereiden van activiteiten om de motivatie en doorzettingsvermogen te versterken van alle leerlingen
- Uitwisselen van groepen zodat ze elkaar, zonder leeftijdsdiscriminatie, leren kennen.
- De leerlingen nemen elke sessie hun registratieschrift mee, waarin ze de geleerde technieken kunnen noteren.
- Versterken van het nieuwe kenniscentrum, doorgaan met het organiseren van activiteiten, zodat de deelnemende vrouwen persoonlijk groeien.
- Onze binnenplaats transformeren naar een aangename en knusse ruimte.
- Continueren van (inter)nationale conventies zodat we kunnen blijven doorgaan met verbeteringen aan het gebouw, uitwisselingen, bezoeken, etc.
- Digitalisering van onze activiteiten, d.m.v. documenten, foto’s, audiovisueel materiaal, etc.
- Permanente opleidingen van onze begeleiders.
- Wekelijkse vergadering van de begeleiders, zodat ze kunnen reflecteren en het teamgevoel wordt versterkt.
- Jaarlijks kamperen om de vriendschappen tussen de groepen, begeleiders en ouders te versterken.
- Doorgaan met ons ‘motivatiebeleid’, waar leerlingen begeleiders worden, zodat ze op die manier kunnen groeien als persoon, en ons kunnen helpen.
- Er zijn ten minste 3 theaterworkshops per jaar voor volwassenen.
- We organiseren jaarlijks meer publieke presentaties, zodat we kunnen laten zien wat we doen en het vertrouwen in onze leerlingen wordt versterkt.
- We projecteren maandelijkse films in ons gebouw (indien mogelijk), om fondsen te werven
- Organisatie van en deelneming aan lokale markten, om de strategie van het genereren van fondsen, te versterken