Voor het Delftse voortgezet onderwijs heeft de stedenband een divers aanbod, gratis en grotendeels verzorgd door medewerkers van de stedenband. Deze lessen sluiten aan bij de doelen voor (wereld)burgerschap en de duurzame ontwikkelingsdoelen.
Jongeren maken deel uit van een grote wereld die verder gaat dan de landsgrenzen. Om daarin richting te vinden hebben ze kennis, vaardigheden, een houding en reflectievermogen nodig. Een scholenband kan daar een goede manier voor zijn: scholen in Delft en in Esteli die samen aan dezelfde projecten werken en elkaars ervaringen uitwisselen. Dan krijgt wereldburgerschap een gezicht en wordt het persoonlijk.
Bij de activiteiten die de Stedenband aan het onderwijs aanbiedt kan een stedenbandmedewerker op de school komen om dit -met de docenten- te verzorgen. De activiteiten worden grotendeels kosteloos aangeboden.
- Terra Nova Minimaatschappij Een spel dat met de hele klas gespeeld wordt. Leerlingen bedenken in groepjes van vijf hun ideale eiland, en discussiëren over allerlei onderwerpen, zoals democratie, voedsel, solidariteit, migratie etc. In de inleiding wordt iets verteld over Nicaragua, Esteli en vervolgens gaan de leerlingen aan de slag.
- Rollenspel over een thema dat verband houdt met duurzaamheid en solidariteit. Het thema worden bepaald in overleg met de school, en u kunt kiezen uit:
- De e-Waste. Wat gebeurt er eigenlijk met ons electronisch afval? Is het een goed idee als een school de afgeschreven computers naar bijvoorbeeld een school in Nicaragua verscheept, of zitten daar nadelen aan?
- De ontbossing in Nicaragua voor de vleesindustrie. Wat zijn de gevolgen eigenlijk van het eten van al die hamburgers? En hoe zouden we een eind kunnen maken aan het kappen van tropisch regenwoud?
- Migratie van jongeren uit een ontwikkelingsland als Nicaragua naar een rijk land, zoals de Verenigde Staten. Wat zijn hun motieven, hun dromen en hun problemen om hun doel te verwezenlijken?
- Excursie naar de tentoonstelling One Planet in het Museon. Voorafgaand een les, dan met een klas naar de tentoonstelling en vervolgens nog een klassikale afsluiting met presentaties. Het is ook mogelijk naar het Humanity House in Den Haag te gaan, zodat de leerlingen zich kunnen verdiepen in het leven van een migrant.
- Migrant in de klas. Een migrant, bij voorkeur uit Nicaragua, komt in de klas, samen met een medewerker van de Stedenband, en vertelt zijn/haar verhaal. Vervolgens mogen leerlingen vragen stellen en krijgen de opdracht zelf een migrant te interviewen en hiervan een verhaal te maken. Deze verhalen worden aan elkaar verteld in de vorm van een markt.
- Film Karla’s Arrival (over een tienermoeder Nicaragua) bekijken en nabespreken aan de hand van stellingen.
- Een actie met de leerlingen opzetten. De educatief medewerker zet met een groep leerlingen een actie op touw, bijvoorbeeld het organiseren van een sponsorloop, een Future Walk, een actie op de Duurzaamheidsdag, een feest of een markt om bewustwording te creëren en geld in te zamelen voor een goed doel, bijvoorbeeld het planten van bomen of het doneren van lampen op zonne-energie aan Esteli. De leerlingen bepalen hierbij het doel en spelen een grote rol in de uitvoering. Bij voorkeur wordt dan eenzelfde actie uitgevoerd op een school in Esteli.
- Lessenreeks ‘De wereld van Sara en Sergio’. Een lessenserie (4 lessen) over duurzaam consumeren. De leerlingen van de onderbouw kunnen al samenwerkend en onderzoekend de impact van ons koopgedrag leren. Deze lessenserie wordt ook in Esteli uitgevoerd.
Meer informatie bij Hanneke Maasland of Ria van Oostveen. E-mail info@delft-esteli.nl . Telefoon 06-42004083 (woensdag en vrijdag).