• Home
  • Network
    • Churches
      • Vierhovenkerk
      • Church Franciscus and Clara
      • Church Maria de Guadalupe
      • Church Don Bosco
    • Ecokids
      • Ecokids Delft
      • Ecokids Estelí
    • Fair trade
      • UCA Miraflor
      • Fair trade coöperation Las Diosas
      • Fairtrade town Delft
    • Secundary schools
    • Primary schools
    • Municipality of Delft
    • Sponsors
  • Join us!
    • Webshop
    • Educational offer for primary schools
    • Educational offer for secondary schools
  • Projects
    • Dental care Guadalupe
    • Iniciativa Colibri
    • Music school
    • The world of Sara and Sergio
    • Caja chica
    • Finished projects
  • Estelí
    • Casa del Mundo
  • News
  • About us
    • Who we are
    • Jaarverslagen
    • Statutes and general regulations
  • Contact
  • search
  • EN
    • NL
    • ES
  • Menu
  • Skip to right header navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer

Stedenband Delft-Esteli

  • Home
  • Network
    • Churches
      • Vierhovenkerk
      • Church Franciscus and Clara
      • Church Maria de Guadalupe
      • Church Don Bosco
    • Ecokids
      • Ecokids Delft
      • Ecokids Estelí
    • Fair trade
      • UCA Miraflor
      • Fair trade coöperation Las Diosas
      • Fairtrade town Delft
    • Secundary schools
    • Primary schools
    • Municipality of Delft
    • Sponsors
  • Join us!
    • Webshop
    • Educational offer for primary schools
    • Educational offer for secondary schools
  • Projects
    • Dental care Guadalupe
    • Iniciativa Colibri
    • Music school
    • The world of Sara and Sergio
    • Caja chica
    • Finished projects
  • Estelí
    • Casa del Mundo
  • News
  • About us
    • Who we are
    • Jaarverslagen
    • Statutes and general regulations
  • Contact
  • search
  • EN
    • NL
    • ES

News

Educational offer for secondary schools

Voor het Delftse voortgezet onderwijs heeft de stedenband een divers aanbod, gratis en grotendeels verzorgd door medewerkers van de stedenband. Deze lessen sluiten aan bij de doelen voor (wereld)burgerschap en de duurzame ontwikkelingsdoelen.

stedenband-delft-esteli-objetivos

Jongeren maken deel uit van een grote wereld die verder gaat dan de landsgrenzen. Om daarin richting te vinden hebben ze kennis, vaardigheden, een houding en reflectievermogen nodig. Een scholenband kan daar een goede manier voor zijn:  scholen in Delft en in Esteli  die samen aan dezelfde projecten werken en elkaars ervaringen uitwisselen. Dan krijgt wereldburgerschap een gezicht en wordt het persoonlijk.

Bij de activiteiten die de Stedenband aan het onderwijs aanbiedt kan een stedenbandmedewerker op de school komen om dit -met de docenten- te verzorgen. De activiteiten worden grotendeels kosteloos aangeboden.

  1. Terra Nova Minimaatschappij  Een spel dat met de hele klas gespeeld wordt. Leerlingen bedenken in groepjes van vijf hun ideale eiland, en discussiëren over allerlei onderwerpen, zoals democratie, voedsel, solidariteit, migratie etc. In de inleiding wordt iets verteld over Nicaragua, Esteli en vervolgens gaan de leerlingen aan de slag.
  1. Rollenspel over een thema dat verband houdt met duurzaamheid en solidariteit. Het thema worden bepaald in overleg met de school, en u kunt kiezen uit:
  • De e-Waste. Wat gebeurt er eigenlijk met ons electronisch afval? Is het een goed idee als een school de afgeschreven computers naar bijvoorbeeld een school in Nicaragua verscheept, of zitten daar nadelen aan?
  • De ontbossing in Nicaragua voor de vleesindustrie. Wat zijn de gevolgen eigenlijk van het eten van al die hamburgers? En hoe zouden we een eind kunnen maken aan het kappen van tropisch regenwoud?
  • Migratie van jongeren uit een ontwikkelingsland als Nicaragua naar een rijk land, zoals de Verenigde Staten. Wat zijn hun motieven, hun dromen en hun problemen om hun doel te verwezenlijken?
  1. Excursie naar de tentoonstelling One Planet in het Museon. Voorafgaand een les, dan met een klas naar de tentoonstelling en vervolgens nog een klassikale afsluiting met presentaties. Het is ook mogelijk naar het Humanity House in Den Haag te gaan, zodat de leerlingen zich kunnen verdiepen in het leven van een migrant.
  1. Migrant in de klas. Een migrant, bij voorkeur uit Nicaragua, komt in de klas, samen met een medewerker van de Stedenband, en vertelt  zijn/haar verhaal. Vervolgens mogen leerlingen vragen stellen en krijgen de opdracht zelf een migrant te  interviewen en hiervan een verhaal te maken. Deze verhalen worden aan elkaar verteld in de vorm van een markt.
  2. Film Karla’s Arrival (over een tienermoeder Nicaragua) bekijken en nabespreken aan de hand van stellingen.
  1. Een actie met de leerlingen opzetten. De educatief medewerker zet met een groep leerlingen een actie op touw, bijvoorbeeld het organiseren van een sponsorloop, een Future Walk, een actie op de Duurzaamheidsdag, een feest of een markt om bewustwording te creëren en geld in te zamelen voor een goed doel, bijvoorbeeld het planten van bomen of het doneren van lampen op zonne-energie aan Esteli. De leerlingen bepalen hierbij het doel en spelen een grote rol in de uitvoering. Bij voorkeur wordt dan eenzelfde actie uitgevoerd op een school in Esteli.
  1. Lessenreeks ‘De wereld van Sara en Sergio’. Een lessenserie (4 lessen) over duurzaam consumeren. De leerlingen van de onderbouw kunnen al samenwerkend en onderzoekend de impact van ons koopgedrag leren. Deze lessenserie wordt ook in Esteli uitgevoerd.

Meer informatie bij Hanneke Maasland of Ria van Oostveen. E-mail info@delft-esteli.nl . Telefoon 06-42004083 (woensdag en vrijdag).

Filed Under: Uncategorized 11 September 2020 | Leave a Comment

Educational offer for primary schools

Aan het Delftse basisonderwijs biedt de Stedenband Delft-Estelí vanaf het schooljaar 2019-2020 diverse materialen (te leen) en projecten(meestal ook gratis) aan.

Voor de onderbouw:

Sonias feest, voorleesverhaal met handleiding en werkbladeren

  • Piñatas schilderen

Voor de bovenbouw:

  • Muurschildering maken
  • Het werelddoelenspel, over de Global Goals van de VN
  • Project ‘De wereld van Sara en Sergio’
  • Project ‘Samen rijk’
  • Leeskist ‘Duurzaamheid’
  • Wereldreis van grondstof tot aankoop
  • Fotomap van kinderen in Nicaragua
  • CD’s over dagelijks leven van kinderen in Nicaragua
  • Gastles over Nicaragua en kinderrechten, of over de muurschildering op uw school
  • Werelddoelenspel
  • Samen Rijk
  • Wereld v Sara en Sergio

Filed Under: Uncategorized 11 September 2020 | Leave a Comment

Restart Ecokids Estelí after corona

Aftere a couple of months without meetings, Ecokids Estelí restarted activities about environmental education fortnightly on Saturdays since the beginning of August.

Filed Under: Uncategorized 10 September 2020 | Leave a Comment

Colibri, jan. t/m maart 2020

Het buurt-theaterproject Colibri stuurt ons regelmatig verslagen van de activiteiten.

Januari en februari: Het jaar 2020 zijn we begonnen met grote verbeteringen aan de installaties, voorziene vergaderingen met onze werkgroep, algemene schoonmaak, de planning van activiteiten, de organisatie van ons materiaal en van onze ruimtes.

Belangrijkste gerealiseerde activiteiten in januari en februari: Opruimen en schoonmaken van het gebouw voordat we met de lessen begonnen. Vervangen van de waterleidingen en de jaloezieën. (De laatste jaren kampten we met lekkages, waardoor we hoge waterrekeningen kregen). Vergaderingen met de faciliterende werkgroep om de taken en activiteiten te verdelen en een werkrooster te maken. Voorbereiding van de zaal met nieuwe foto’s. Voorbereiding van de diverse groepen. Organisatie van het functioneren van het leercentrum Colibri; Planning van nationale en internationale uitwisselingen, van de opleiding van onze facilitators en van de voorstellingen, gedurende het jaar. Bedenken van strategieën om ouders meer te betrekken. Uitwerking van een financieel plan, met accent op duurzaamheid. Vernieuwen van zowel nationale, als internationale samenwerkingsconvenanten voor de gezamenlijke activiteiten. Vernieuwing van de officiële inschrijvingsformulieren

Maart: Het begin van de lessen met verschillende groepen

  • Groep ‘klein Colibri’: deze groep is relatief nieuw, het begon in juni 2019, en in december was daar hun eerste deelname in het einde van het jaar-festival, het zijn de allerkleinsten van ons project. Vorig jaar waren er maar 3 deelnemende kinderen (de lessen waren zaterdag om 8 uur in de ochtend). De meerderheid vond het moeilijk om zo vroeg op te staan. Daarom zijn de lessen in het jaar 2020 in de middag. Nu komen er 10 kinderen. Ze vinden de lessen en de juffen heel leuk. Ze zijn voornemens om in eerste instantie aanpassingsvaardigheden aan te leren, in tweede plaats kleine theaterspellen (gepast voor hun leeftijden). Ten slotte, werken ze aan een theaterspektakel voor het eindejaarsoptreden. Tijdens dit proces gebruiken ze kinderverhalen, liedjes, tekeningen, dynamieken om hun vertrouwen te versterken,  respect en solidariteit.

Ze hebben twee heel getalenteerde juffen: Adriana Pérez (zij is mede-oprichtster van het project initiatief Colibri, verantwoordelijk, gedisciplineerd en met passie voor dit werk. Ze studeert communicatie op de universiteit. Ze heeft fysiek en audiovisueel materiaal ontwikkeld om ons werk (inter)nationaal te promoten. Voor haar afstuderen werkt ze aan een documentaire over 8 jaar Colibrí). En Francela (Ze is al 4 jaar deelnemer van de groep ‘Creatieve Verhalen’. Het is een heel sterk meisje, geboren met een fysieke beperking, waardoor ze moeilijk loopt. Ze is gepassioneerd door het theater, altruïstisch, solidair en heel verantwoordelijk.We zijn heel trots op Francela en we zijn er zeker van dat Francela veel van Adriana (die veel ervaring met kinderen heeft) zal leren. Zet ‘m op, Francela, en veel dank dat je ‘ja’ zei, op dit werk).

Creatieve Verhalen Groep:

Deze groep is het meest verwijderd van het initiatief Colibri, maar de deelnemers zijn eenheid, ze zijn solidair, punctueel, verantwoordelijk, creatief en heel betrokken bij hun lessen. Ze zijn de eersten die ‘ja’ zeggen, als er gemeenschappelijk werk is. Deze kinderen hebben een mooie set van waarden voor het leven. Deze groep bestaat tegenwoordig uit 12 kinderen. Sinds vorig jaar  hebben we het idee om een boek te maken, vol met verhalen van de deelnemers. Dit jaar gaan we dit maken. Op 23 april is de internationale dag van het boek. We zouden graag op die datum het boekvoorstel af hebben en, als het mogelijk is, de verhalen delen met kinderen op een basisschool. Dit zou een grootse ervaring zijn voor de leerlingen.

Kindertheater: We werken met deze groep dit jaar met verschillende modules: T/m juli Tuinieren en koken: (anderhalf uur in de tuin, en anderhalf uur in de keuken). Vanaf augustus Theater. We zijn ervan overtuigd dat de leerlingen dan met veel plezier willen beginnen met het theater, zodat ze kunnen optreden op het eindejaar festival.

Theatergroep: Er hebben zich 12 personen ingeschreven: begeleiders, universiteitsstudenten, sociaal werkers (lokale radio), etc. We proberen meer complete voorstellingen te maken en we willen rondes maken om in verschillende steden onze kunst en reflecties te vertonen. Onder de deelnemers zijn mensen met theaterervaring, sommigen niet. Als eerste activiteit vieren we de internationale dag van het theater. Op deze dag willen we verschillende voorstellingen voor de gemeenschap houden.

Momenteel zijn we bezig met het maken van collectieve regels en beloftes, en later willen we ons focussen op: Respect en verantwoordelijkheid, Teamwerk, Solidariteit, Empathie, Reflectie en oplossingsgerichtheid, Verkennings- en voorstellingstechnieken, Voorstellingen binnen en buiten onze stad.

Extra activiteit op 14 maart: Overhandiging van 100 leesbrillen aan bewoners van de gemeente, dankzij Wisconsin.

ASPIRATIES VOOR HET JAAR 2020

  • Doorgaan met de punctualiteit van de groepen, volgens onze algemene regels.
  • Voorbereiden van activiteiten om de motivatie en doorzettingsvermogen te versterken van alle leerlingen
  • Uitwisselen van groepen zodat ze elkaar, zonder leeftijdsdiscriminatie, leren kennen.
  • De leerlingen nemen elke sessie hun registratieschrift mee, waarin ze de geleerde technieken kunnen noteren.
  • Versterken van het nieuwe kenniscentrum, doorgaan met het organiseren van activiteiten, zodat de deelnemende vrouwen persoonlijk groeien.
  • Onze binnenplaats transformeren naar een aangename en knusse ruimte.
  • Continueren van (inter)nationale conventies zodat we kunnen blijven doorgaan met verbeteringen aan het gebouw, uitwisselingen, bezoeken, etc.
  • Digitalisering van onze activiteiten, d.m.v. documenten, foto’s, audiovisueel materiaal, etc.
  • Permanente opleidingen van onze begeleiders.
  • Wekelijkse vergadering van de begeleiders, zodat ze kunnen reflecteren en het teamgevoel wordt versterkt.
  • Jaarlijks kamperen om de vriendschappen tussen de groepen, begeleiders en ouders te versterken.
  • Doorgaan met ons ‘motivatiebeleid’, waar leerlingen begeleiders worden, zodat ze op die manier kunnen groeien als persoon, en ons kunnen helpen.
  • Er zijn ten minste 3 theaterworkshops per jaar voor volwassenen.
  • We organiseren jaarlijks meer publieke presentaties, zodat we kunnen laten zien wat we doen en het vertrouwen in onze leerlingen wordt versterkt.
  • We projecteren maandelijkse films in ons gebouw (indien mogelijk), om fondsen te werven
  • Organisatie van en deelneming aan lokale markten, om de strategie van het genereren van fondsen, te versterken

Filed Under: Uncategorized 17 July 2020 | Leave a Comment

No social distance in Nicaragua

Nica nieuwsbrief #23 by SOSNicaragua-Holanda revolves around the impact of the Coronavirus in Nicaragua.

And newspaper ‘Trouw’ pays attention to corona in Nicaragua in an article  ‘Vertwijfeld Nicaragua vraagt zich af: waar is de president?’.

Filed Under: Uncategorized 15 April 2020 | Leave a Comment

  • « Go to Previous Page
  • Page 1
  • Page 2

Footer

Stedenband Delft-Estelí

Van Bleyswijckstraat 91
2613 RR Delft

info@delft-esteli.nl

+31 (0)6 42004083

  • EN
    • NL
    • ES
  • Facebook
  • Twitter

© 2025 Stichting Stedenband Delft-Estelí | WordPress ★ Marleen de Korver Webcommunicatie